SP tegen leegstand

22 februari 2011

SP tegen leegstand

Op maandag 21 februari 2011 bezocht de SP Den Bosch onder aanvoering van lijsttrekker Provinciale Statenverkiezingen, Nico Heijmans, leegstaande panden [woningen/kantoren] om deze aan te merken door middel van een poster. De SP wil huizen, geen leegstaande kantoren.

Leegstand is dom, nieuwbouw is nog dommer / Wij willen Huizen geen leegstaande kantoren
In Den Bosch wordt op dit moment 120.000m² kantoor en bedrijfsruimte aangeboden. Zo’n 42.000m ² staat langer dan 3 jaar leeg!!
De gemeente wil jaarlijks maar 2.500m ² omzetten naar wonen of slopen. Dat vinden wij als SP veel te weinig als je kijkt naar de structurele leegstand van 42.000m ². Tegelijkertijd zijn er nog steeds nieuw kantoren en bedrijfspanden in aanbouw, terwijl de wachtlijst voor een betaalbaar huis al meer dan 4 jaar is.

De SP in Den Bosch vind dit te idioot voor woorden en gaat de leegstand en overaanbod voorzien van een protest poster.
De ontwikkeling van nieuwe kantoren en bedrijventerreinen heeft de laatste jaren tot veel leegstand van oude kantoren en bedrijven geleid. Er moet een einde komen aan onnodig bouwen van nieuwe kantoren en bedrijven. Zelfs DTZ Zadelhoff luidt de noodklok over de leegstand op de Nederlandse kantorenmarkt.”Deze is zo groot dat geen enkele economische opleving de huidige voorraad weg kan werken”. De gemeente Den Bosch doet zegt het iets beter te doen dan andere steden met een aanbod van “maar” 13,8%. Toch heeft de gemeente nog vele m2 in de planning staan op ondermeer Paleiskwartier, Meerendonk, Empel Zuid, Avenue2 en de Rosmalenseplas.
Als er een structureel overschot is, kun je beter helemaal geen nieuwe gebouwen neerzetten, maar de bestaande zodanig verbouwen dat ze weer een functie kunnen krijgen. Want hoe economische en architectonisch verantwoord een nieuw kantoor of bedrijf ook is, als het leegstaat of andere kantoren en bedrijven komen daardoor leeg te staan,is het niets dan verspilde energie en geld. De gemeente Den Bosch wil jaarlijks 2.500m2 omzetten of slopen, dat vinden wij te weinig als je kijkt naar de structurele leegstand van 42.000m2.

Om aandacht voor deze leegstand van kantoren en bedrijven te vragen, is de SP Den Bosch maandag 21 februari op pad geweest om er een aantal te voorzien van een merkteken. De lijsttrekker van de provinciale staten Nico Heijmans is samen met Patty Hamerslag, Cecile Visscher, Erik Braam, Jeanette Verhage, Cor Hillo, Johan van Beers, Nuala Burns en Rien Mertens een tocht gaan maken langs leegstaande gebouwen in de stad.
De tocht is begonnen om 15.30 uur bij het oude belastingkantoor aan de Kooikersweg. De partij strijdt lokaal en provinciaal tegen leegstand we kunnen de leegstaande gebouwen beter omvormen tot bijvoorbeeld jongerenhuisvesting, ouderen woningen, opvang voor dak en thuislozen of multifunctioneel ombouwen tot activiteitencentra of thuiswerkplekken. De mogelijkheden zijn afhankelijk van de technische uitvoerbaarheid. Na het merkteken op het oude belastingkantoor te hebben aangebracht, gingen we langs de vele andere lege gebouwen in de stad. Wat nog een hele opgave bleek, niet alle kantoren en bedrijven zijn beplakt. Soms stonden er hekken om een pand, de andere keer waren de lege kantoren op de bovenverdiepingen en soms bleken de gegevens niet te kloppen en zat er wèl een gebruiker in het pand. Ook moest er af en toe wat omgereden worden omdat de bewaking of politie wel erg dicht in de buurt was. Maar na heel wat kilometertjes en bikkelen in de kou zijn er heel rond de 100 posters geplakt.

Met deze actie willen wij Bosschenaren laten zien hoeveel onnodige leegstand er is. De SP constateert dat in Den Bosch enerzijds veel gebouwen leeg staan, terwijl er anderzijds enorme krapte op de woningmarkt bestaat. Leegstaande panden worden soms wel tijdelijk gebruikt, Antikraak bedrijven plaatsen dan bewoners in een pand. Wij willen dat er huizen gebouwd worden voor deze mensen waar ze normaal in kunnen wonen met de normale rechten van huurders. Naar een betaalbaar huis moet je vele jaren zoeken, de wachtlijsten voor een sociale huurwoning zijn enorm, die moet korter worden. Intussen worden er wel nieuwe bedrijventerreinen en kantoorgebouwen gebouwd. De SP wil dat provincie en gemeente de regie op zich nemen en de leegstand gaan aanpakken. Betaalbaar wonen is een grondrecht, maar we moeten zuinig zijn op de ruimte die we hebben in Brabant. Wij willen een betere verdeling tussen wonen, bedrijvigheid en groen. De provincie speelt daarin een belangrijke rol. Zij moet zorgen voor goede afstemming tussen gemeenten, die nu veelal met elkaar aan het concurreren zijn. Die afstemming gebeurt in een provinciale structuurvisie, waarin belangen zo worden afgewogen dat onze provincie voor alle burgers een plezierige plek blijft om te wonen, te werken en te recreëren.
Patty Hamerslag
Met dank aan : Nico Heijmans,Cecile Visscher, Erik Braam, Jeanette Verhage, Cor Hillo, Johan van Beers, Nuala Burns en Rien Mertens