SP stelt vragen inzake het verdwijnen van eetgelegenheid voor minima

21 december 2010

SP stelt vragen inzake het verdwijnen van eetgelegenheid voor minima

Na het sluiten van de Mengelmoes heeft café ‘In ’t Wilt Vercken’ de eetfunctie en de sociale activeringsplaatsen van de Mengelmoes overgenomen. Gebleken is echter dat ‘In ’t Wilt Vercken’ is gestopt met al haar activiteiten (de verhuurder heeft de huur opgezegd).

Bosschenaren (voornamelijk minima) konden hier tot voor kort 7 avonden per week voor € 6,00 een 3-gangen maaltijd krijgen. Daarnaast bood In ’t Wilt Vercken 6 sociale activeringsplaatsen. Een en ander impliceert dat er voor de minima nu geen enkele eetgelegenheid meer in (het centrum van) de stad is. De SP is van mening dat er in (het centrum van) ’s-Hertogenbosch een eetgelegenheid voor minima dient te zijn. Met name omdat je geen waarzegger hoeft te zijn om te voorspellen dat het aantal mensen met een smalle beurs fors zal toenemen.
In dat verband heeft de SP de volgende vragen aan het College :
1) Is het College op de hoogte van het feit dat café ‘In ’t Wilt Vercken’ gestopt is en dat er nu geen eetgelegenheid meer is voor de minima?
2) Overweegt het College om maatregelen te nemen om er voor te zorgen dat er weer een eetgelegenheid voor mensen met een smalle beurs komt? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat bent u van plan?

De Fractie is benieuwd naar de antwoorden van het college.