In memoriam Jan Honselaar

26 december 2010

In memoriam Jan Honselaar

Op 22 december vernamen we het nieuws dat op 80 jarige leeftijd Jan Honselaar is overleden. Jan was vooral eind jaren 80 en begin jaren 90 een belangrijk persoon voor de SP in Den Bosch.

Jan had in zijn jeugd en in zijn arbeidsintensieve leven aan de lijve ondervonden dat Nederland een rijk en welvarend land was, maar dat de rijkdom niet eerlijk werd verdeeld. Zijn grote gevoel van rechtvaardigheid en menselijke waardigheid maakte hem tot een persoon die opkwam voor de mensen in onze samenleving die dat zelf niet zo goed konden.

Jan hielp de SP met al zijn wijsheid in woord en daad. Hij hielp mee posters plakken, tribunes verzendklaar maken, klusjes op het kantoor. Samen met Greet “rode gordijnen” maken en ophangen voor ons kantoorpand, toen, aan de Graafseweg. Zeker niet onbelangrijk was de raadszetel in de gemeente ’s-Hertogenbosch. Anderhalf jaar lang de stem van het volk verwoorden in de gemeenteraadsfractie van de SP. Dat was voor Jan, die graag anoniem veel werk verzette, een moeilijke en lastige tijd. Maar hij deed het voor de SP omdat het nodig was. Jan kwam altijd zijn afspraken na. Hij liet het nooit afweten zonder bericht.

De laatste jaren werd het contact met de SP minder omdat Jan het moeilijk vond de ellende van de wereld van zich af te zetten. Hij nam de ellende veel te veel mee in zijn persoonlijk leven. Een prachtig solidair Nederland dat kan toch, we hebben de mogelijkheden en nu doen we het niet. We kunnen het allemaal zo goed hebben….volgens Jan.

Het afscheid nemen van Jan zal voor de naasten zwaar zijn. Wij bij de SP zijn heel blij dat we Jan hebben mogen ontmoeten. Onze strijd voor een eerlijke samenleving zal door blijven gaan. De wereld is maakbaar en daar hebben we de juiste mensen voor nodig. Jan was een van onze kameraden.
De gedachten dat wij een stuk van het werk van Jan voorzetten is hopelijk een steun voor deze moeilijke tijd.

Wij wensen zijn familie veel sterkte toe voor de moeilijke periode die zij nu moeten doormaken.