Coalitie akkoord besproken in de gemeenteraad.

28 april 2010

Coalitie akkoord besproken in de gemeenteraad.

Dinsdag 27 april werd in de eerste echte vergadering van de nieuwe gemeenteraad het coalitie akkoord, dat door de VVD, Groen-Links, PvdA, CDA en Rosmalen Belang was opgesteld besproken. Onderstaand kunt u de bijdrage van onze fractie hierover lezen.

De SP fractie in de gemeenteraad

Voorzitter, de VVD heeft de verkiezingen gewonnen..... maar de VVD heeft nu ook weer niet zo veel gewonnen dat het dit akkoord verklaard. Het is een akkoord waar, welliswaar een aantal goede zaken in staan, ik noem het onderhoudsniveau van de wijken, de inzet op woningbouw en het niet luxe herinrichten van de Parade, maar toch worden wij als SP van het akkoord als geheel niet gelukkig. Nou is dat waarschijnlijk ook niet uw hoogste doel geweest bij het vaststellen van dit plan, maar veel erger is het dat wij denken dat ook de mensen in onze gemeente hier niet gelukkig van zullen worden.
Er staat nogal wat vaagtaal in het document, zoals de gemeente die op allerlei gebieden de mensen gaat UITDAGEN. Geen idee hoe dat er uit gaat zien, en ook zit er in dit stuk veel taal die op veel verschillende manieren uit te leggen is. Ik kan er met mijn linkse SP bril naar kijken en denken, nou dat zit wel goed, maar het zou ook rechts uit te leggen zijn. Ik zal hier een voorbeeld van geven Op pagina 9 heeft u het over het vereenvoudigen van regels en daarmee het verlagen van de uitvoeringskosten bij zowel de maatregelen tegen armoede als de WMO. Ik zou dit het liefst uitleggen als: we vereenvoudigen de regels en als dat een besparing oplevert is dat mooi meegenomen, maar je zou het ook kunnen lezen als, mooi we gaan bezuinigen op de WMO en het armoedebeleid en dat dus het leidende principe kunnen maken.
Het persbericht bij dit akkoord spreekt al wat duidelijker taal en daaruit klinkt duidelijk de VVD door: Dat betekent dat de overheid op sommige terreinen bewust terugtreedt ten gunste van die eigen kracht. En op de kracht van sociale verbanden. Wij zetten in op de bevordering van de zelfredzaamheid en het zelforganiserend vermogen.
Hier komt de aap wat ons betreft uit de mouw: net als eigen verantwoordelijkheid bij de vorige bezuinigingsronde wordt nu iets prachtigs als zelfredzaamheid en zelforganiserend vermogen gebruikt als argument om bezuinigingen goed te praten, om de verantwoordelijkheid van ons als gemeente tot een minimum te beperken. Wij zijn ook verantwoordelijk voor die mensen die nog niet zelfredzaam zijn die nog geen zelforganiserend vermogen hebben. Je hebt dan een overheid nodig die die mensen in staat stelt zelfredzaam te worden. U kunt dan wel zeggen dat u oog blijft houden voor deze mensen, maar hoe dat dan moet met minder taken en minder ambtenaren wij zien dit niet. Ook als je de rest van dit akkoord leest dan lijkt dit vooral toch gewoon een loze opmerking.

Voorzitter, weer terug van weggeweest in het college is Rosmalens Belang. Zij zijn nu voor de parkeergarage, maar wij dachten dat ze dan toch wel op z'n minst iets geweldigs voor Rosmalen binnen zouden hebben gesleept wat deze plotselinge ommekeer zou verklaren. Nou niet echt, of wij hebben het niet kunnen vinden, sterker nog in de notulen van de onderhandelingen kunnen we lezen dat Rosmalens Belang het niet eens meer zo nodig vind om Rosmalen apart te benoemen. Betekent dat we Rosmalens Belang nu gewoon Bosch Belang kunnen gaan noemen? O nee, want die zijn tegen de parkeergarage.

GroenLinks vond het heel erg dat ze geen wethouder verkeer mochten leveren, maar de SP zou ze daar juist mee feliciteren. Voor veel mensen is er toch een duidelijke link tussen verkeer en parkeergarages en het lijkt me voor een GroenLinks wethouder toch geen pretje om steeds gezien te worden als de wethouder die voor twee parkeergarages heeft gezorgd.

Een vaag akkoord levert ook wat vragen en opmerkingen op die wat meer in detail zijn en ik wil nu dus de verschillende hoofdstukken even nalopen.

De coalitie wil acquisitiebeleid ontwikkelen om nieuwe werkgelegenheid aan te trekken. Klinkt goed. Als SP willen we daarbij wel opmerken dat er vooral behoefte is aan werkgelegenheid voor lager opgeleiden in onze gemeente en willen u dan ook vragen om daar vooral oog voor te hebben.

Bij bestuursstijl wordt veel gesproken over het verminderen van regels. Natuurlijk als regels overbodig zijn moet je ze afschaffen, maar bij talloze pogingen om regels te verminderen is keer op keer gebleken dat het afschaffen van een regel leidt tot meerdere nieuwe regels om toch het gewenste effect te behouden. Stofkam exercities hebben over het algemeen bijzonder weinig opgeleverd.

Bij het samenwerken aan een veilige leefomgeving zien wij dat het college verder in wil gaan zetten op middelen als ontpatseren en het weekendje weg. Wat is de rol van de gemeente bij het ontpatseren, is het niet meer een fiscale regeling? En hoe zit het met het arrest over het weekendje weg? Volgens dit arrest van november 2009 mag het weekendje weg alleen onder strikte voorwaarden worden gebruikt. Als de politie klaar is met het onderzoek dient een verdachte de straat op te worden gestuurd. Dat zal vaak al meteen de dag erna zijn. Weekendje weg gebruiken om iemand letterlijk en figuurlijk van de straat te houden, langer dan het politieel onderzoek duurt, is in de ogen van het Hof onrechtmatig.
M.i.v. 1-1-2010 is de zgn. “Stop-reactie’ vervallen. Een kortdurende interventie voor 12-minners (met een nadrukkelijke rol voor hun ouders) Een preventiemiddel bij uitstek en uitgevoerd door de lokale Halt-buro’s. Hoe gaat de Gemeente dit gat opgevangen daar waar zij spreekt over het aanspreken van (oa) ouders op hun eigen verantwoordelijkheid?
Het initiatief te nemen om te komen tot een betere afstemming met politie en Om lijkt te duiden op een gebrekkig functionerende driehoek en/of veiligheidshuis. Klopt dat?

Voorzitter dan de Sociale kwaliteit: Armoedebeleid: wordt voortgezet staat in het akkoord, wat wordt er gedaan aan kinderen in armoede? In 2009 en 2010 hiervoor Aboutalebgelden gehad. Is voornamelijk gegaan naar Leergeld en de Bossche Battle. Wordt dit gecontinueerd? Uit het rapport van het SCP blijkt dat armoede een van de belangrijkste oorzaken is van sociale uitsluiting. 26 procent van de kinderen uit een bijstandsgezin wordt sociaal volledig uitgesloten. Worden deze kinderen letterlijk en figuurlijk "het kind van de rekening"?
Bij de hostels zijn we blij dat u ons plan om harde afspraken met de buurten te maken over het structureel garanderen van de veiligheid over heeft genomen.
De SP is niet voor het plan om mee te dingen naar de titel Culturele hoofdstad, liever zien wij inzet op het Jeroen Bosch jaar, waar we niet voor hoeven te concurreren met talloze andere steden in binnen- en buitenland om het alleen maar te krijgen. Jeroen Bosch is al van ons.
En willen we nou ook nog de Olympische spelen? Eerst weer miljoenen uitgeven om ons te onderscheiden van al die anderen die de spelen willen en als we het krijgen investeren in reusachtige stadions die we na de spelen nooit meer volkrijgen?

Fysieke kwaliteit is het minst vage hoofdstuk. We krijgen gewoon twee parkeergarages bij de binnenstad. Gefeliciteerd VVD! Nut en noodzaak van deze garages staat nog lang niet vast. We hebben nog niet eens echt geprobeerd om de langparkeerders uit de stad te halen, bijvoorbeeld door het verhogen van de parkeertarieven na de eerste twee uur. Er wordt zelfs een deurtje geopend naar nog meer parkeergelegenheden bij de binnenstad: Bij de ontwikkeling van nieuwe dragende economische functies in de binnenstad na te gaan of het ontbreken van openbaar parkeren in de directe nabijheid belemmerend is voor de ontwikkeling van die functie.
Dan kan je daarnaast wel de transferia door ontwikkelen, maar als je tegelijkertijd de binnenstad wijd open gooit voor auto’s zal dat geen succes worden.
Door wel betaald parkeren in de Kom Rosmalen en bij de Helftheuvel in te voeren en niet bij andere winkelcentra zorg je voor een belangrijk nadeel voor de winkeliers in Rosmalen en bij de Helftheuvel. Doe het of overal of nergens.
En waarom het milieustation op de Kruisstraat sluiten om vervolgens een nieuwe aan de oostzijde van de A2 te gaan openen?
Over de plannen voor de woningbouw zijn we wel redelijk positief hoewel we niet kunnen zien wat de plannen betekenen voor de sociale woningbouw. Het niet nog langer laten oplopen van de wachttijd voor een betaalbare woning is niet al te ambitieus en als u dat vooral wilt behalen door doorstroming dan zien we het wat somber in.

Dan het financieel beleid. Hier wordt nogmaals duidelijk dat het college nog helemaal niet weet waar de overheid zal gaan terugtreden. Net als het inmiddels demissionaire kabinet gaan ze onderzoek doen waar ze meer maar tenminste hetzelfde met minder gaan doen. Weer een takendiscussie dan maar. Hoeveel hebben we inmiddels al aan tijd en geld uitgegeven aan takendiscussies? Als je zo stoer durft te zeggen dat je als overheid terug gaat treden op bepaalde gebieden dan moet je toch ook weten waar dat zou kunnen? We hebben toch dat prachtige boek met de taken en waar nog ruimte zit? U hoeft zich alleen nog uit te spreken waar het wenselijk is om buiten de wettelijke taken inzet te plegen en waar niet. Dan maak je duidelijk waar je voor staat en waar de pijn gevoeld zal worden. Dat zou pas echt stoer zijn.

Verder zouden wij nog willen opmerken dat het meer binnen de regio aanpakken, zou kunnen werken maar dat het ook het gevaar met zich meebrengt dat de democratische controle bemoeilijkt wordt. Die afweging zullen we goed moeten maken.

Tenslotte voorzitter, in Arnhem is besloten om de wethouders zich 100 % in te laten zetten voor 80% salaris. Dat vinden wij als SP een heel goed idee. Niet alleen omdat het plan is om toch minder taken uit te voeren, maar ook omdat je als gemeente toch het goede voorbeeld moet geven en het is ook nog een aardige besparing. Wij dienen daarom de volgende motie in:
De gemeente van ’s Hertogenbosch in vergadering bijeen op 27 april 2010 overwegende dat:
- De gemeente een voorbeeldfunctie heeft;
- Er flink bezuinigd moet gaan worden;
- Van alle Bosschenaren, die dat kunnen, verwacht zal worden dat ze financieel een steentje bij zullen dragen;
Roept het college op:
- Zich 100% in te zetten voor onze gemeente, voor 80 % van het huidige wethouderssalaris.