Afdeling ondersteunt actie schoonmakers

10 april 2010

Afdeling ondersteunt actie schoonmakers

Vrijdag 9 april was er om 08.00 uur bij OSB aan de Romperstebaan een kleine demonstrattie van schoonmakers voor een betere CAO en voor meer respect voor hun werk.

Ook de afdeling was aanwezig om de schoonmakers in hun rechtvaardige strijd te ondersteunen.

OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten) is de vertegenwoordiger van de werkgevers in de schoonmaakbranche en zit aan de andere kant van de onderhandelingstafel als de schoonmakers. OSB behartigt de belangen van bedrijven zoals ISS en CSU. Onlangs heeft OSB een pamflet verspreid onder de schoonmaakbedrijven, gericht aan de schoonmakers. daarin gesteld wordt dat de FNV schuld treft dat er nog geen nieuwe CAO is, omdat de FNV te hoge eisen zouden stellen. OSB probeert de schoonmakers tegen de vakbonden uit te spelen, net nu er een open conflict wordt uitgevochten tussen schoonmakers en de schoonmaakbedrijven en hun opdrachtgevers. Dit is een verkeerde poging om tweespalt te zaaien onder de schoonmakers, een poging om de stakende schoonmakers te intimideren. Daarom stonden schoonmakers en sympathisanten vrijdag om 8:00 voor de poort. Binnen werd een petitie aangeboden, waarin geeist werd het betreffende pamflet weg halen van de site en uit de roulatie te halen. Voorts werd gevraagd dat OSB een nieuw communiqué verspreidt waarin hun uitlatingen worden teruggenomen en dat ze het recht op organiseren, zonder dat dat intimidatie of repressie tot gevolg mag hebben, erkennen en respecteren.