Allemaal nummer veertien, ‘waar’ moet je dan zijn?

8 mei 2008

Allemaal nummer veertien, ‘waar’ moet je dan zijn?

SP-raadslid Jolanda van Osch stelde na een bezoek aan een ateliergebouw aan het Paardenkerkhof vast dat alle gebouwen in die straat hetzelfde adres hebben, nummer 14 en ze vroeg aan de desbetreffende wethouder of de gemeente niet een einde aan deze verwarring zou kunnen maken.

De Wethouder antwoordde haar dat het ingewikkeld is. Niet de gemeente had de verwarring gezaaid, schreef hij haar terug, maar de BIM, die geen voorstander is van eigen huisnummers in deze straat. Daarom vind je overal nummer veertien aan de Paardenkerkhofweg. We namen de proef op de som en vroegen bij de BIM-receptie in die straat naar een atelier. Het resultaat was veel drukte, bladeren in enkele gidsen, rondvragen en bellen, niemand kon echter aangeven wie waar buiten het kantoorpand zat. Er kwam tenslotte een verwijzing naar een plein met een keldertrap. Onderaan die trap vonden we een stalen, gesloten deur, zonder nummer of bel. We gingen naar de overkant van de straat, daar vonden we ook ateliers en kleine bedrijven
— op nummer veertien. Daar bleek men gelukkig iets beter geïnformeerd, want om uit die warboel wijs te worden en onaangekondigd bezoek op weg te helpen, moet je echt weten waar je zit. De Wethouder legde SP-raadslid Jolanda van Osch geduldig uit:
‘op de straatzijde tegenover het kantoorpand had huisnummer 15
geplaatst moeten worden. Want in onze gemeente hebben we nu eenmaal al
jaren de gewoonte om de even nummers aan de ene en de oneven nummers
aan de andere kant van de straat toe te wijzen.’ Weliswaar is de BIM,
erkent de wethouder, geen voorstander van eigen huisnummers, maar de
gemeente gaat nu een brief sturen naar de BIM om de units tegenover
haar receptie het nummer vijftien te geven. Ook kunnen bedrijven bij
de gemeente een aanvraag indienen voor een eigen huisnummer, in
overleg met de BIM natuurlijk, die liever geen eigen huisnummers in
die straat ziet.