h

Zet sein voor ammoniaktrein permanent op rood!

4 maart 2008

Zet sein voor ammoniaktrein permanent op rood!

Na jarenlange protesten hebben de ministers Eurlings en Cramer een
akkoord gesloten met het petrochemisch bedrijf DSM in Geleen. Eind
2009 zal er een einde komen aan het spoorvervoer van vloeibaar
ammoniak door Nederland van Agro DSM naar Ijmuiden.
Het sluiten van de poorten van DSM Agro in Geleen, dat 120 werknemers
in dienst heeft, gaat de overheid 28 miljoen euro kosten. DSM verwacht
dat er geen gedwongen ontslagen nodig zijn vanwege de uitbreiding van
de produktie van kunstmest in Geleen.
De kans op een ongeluk, zegt Milieudefensie, is nooit denkbeeldig
geweest. De trein rijdt om de andere dag van Geleen naar Ijmuiden, het
jaarlijkse volume bedraagt 116.000 ton ammoniak. In juni 2004
ontspoorde bij Haarlem een treinwagon met giftig en explosief
ammoniak.

Er reizen wel meer gevaarlijke stoffen over het spoor. In
2003 dreigde het zeer toxische acrylnitriel te ontsnappen uit een
treinwagon bij Amersfoort, vanwege een lekkende afsluiter. En in 2004
viel een dode toen in juli een vrachtauto met LPG bij Eindhoven
verongelukte.
Vanaf 1 januari 2010 is het het afgelopen met het ammoniakvervoer over
het spoor, door de stedelijke gebieden van Eindhoven, Den Bosch,
Utrecht en Amsterdam. Milieudefensie klaagt al langer over het gebrek
aan goede wetten en een passende regelgeving. Men benadrukt: “Stoffen
die schadelijk zijn voor mens en milieu moeten worden vervangen door
veilige en schone alternatieven. Risico’s horen vanzelfsprekend bij
het leven. Maar onnodige risico’s hoeft niemand te accepteren.” De SP
is het daar volledig mee eens. De SP juicht het toe dat vervoer van
ammoniak over het spoor wordt stopgezet. Kamerlid Krista van Velzen:
"De SP heeft jarenlang gestreden tegen deze rijdende bommen. Nu DSM
hiervoor uitgekocht wordt, moeten we wel voorkomen dat er in de
toekomst weer een nieuw bedrijf met ammoniak of chloor het spoor op
gaat." Waakzaamheid blijft echter wel geboden. Want eerder kondigde
het bedrijf Microchemie aan dat men goedkope ammoniak uit Rusland en
het Midden-Oosten via Europoort het land wil binnenbrengen en over het
water of via het spoor naar Antwerpen vervoeren. Het is tijd voor een
stevige wettelijke aanpak vinden milieuactivisten en Krista van Velzen
is het daar mee eens. Van Velzen: 'hiervoor is strengere regelgeving
echt noodzakelijk.’

U bent hier