Weg met de telefonische herindicaties voor de thuiszorg!

19 maart 2008

Weg met de telefonische herindicaties voor de thuiszorg!

Is het voor een goede beoordeling van hoeveel huishoudelijke hulp iemand nodig heeft niet veel beter om met die persoon van mens tot mens te praten? Op die vraag van Cecile Visscher van de SP fractie kon ook wethouder Jetty Eugster, die verantwoordelijk is voor de WMO in Den Bosch, niet anders dan "ja" zeggen, maar ze blijft erbij dat de telefonische herindicaties ook goed zijn. Volgens een klanttevredenheidsonderzoek dat de gemeente heeft gehouden, is 75% van de clienten tevreden over de telefonische herindicaties, maar dat betekent ten eerste al dat 25% dat niet is en ten tweede is bekend van dit soort onderzoeken dat er vaak een groot aantal mensen de vragen positiever beantwoord, bijvoorbeeld omdat men de thuishulp die bij hun werkt niet wil afvallen ed.

Voor de SP fractie staat in ieder geval vast dat een huisbezoek een betere manier is om de herindicatie op een goede manier te doen. Huisbezoeken zijn inderdaad duurder, maar geld mag geen reden zijn om op het gebied van zoiets noodzakelijks als thuiszorg, dan maar genoegen te nemen met een minder goed middel. Bij de SP zijn inmiddels al vele klachten binnengekomen over de telefonische herindicaties, maar de gemeente zelf zegt maar weinig klachten te hebben ontvangen en houdt vol dat het wel goed gaat.

Dus heeft u ervaringen met een telefonische herindicatie, goed of slecht, meld het ons. Dan kunnen wij er mee aan de slag. Natuurlijk worden daarbij al uw gegevens vertrouwelijk behandeld, uw naam wordt niet aan de gemeente doorgegeven.

Wordt vervolgd!