Grootste pijnpunten uit begroting

15 november 2007

Grootste pijnpunten uit begroting

De begroting voor 2008 die het college begin november presenteerde, stuitte op een golf van verzet in de gemeente: het lidmaatschap van sportverenigingen zou flink duurder worden, de bibliotheek, de Muzerije, de Verkadefabriek, WAO/WSW advies en nog heel veel andere instellingen en vereningen in onze gemeente kregen een forse bezuiniging op hun subsidie en subsidies aan bijvoorbeeld de Voedselbank en Boschtion werden helemaal geschrapt. De oppositie kwam daarop met een tegenbegroting.

De SP, Bosch Belang, Rosmalens Belang, Leefbaar en de Stadspartij stelden daarbij voor om bijvoorbeeld de Parade even met rust te laten, geen kunstwerk op de markt te plaatsen en voor prestige projecten als Ponte Pallazo geen 4,5 miljoen maar 2 miljoen ter beschikking te stellen. De coalitie kwam daarop ook nog met een voorstel die eveneens de grootste pijnpunten wegnam door geld over een aantal jaren uit te smeren. In principe is de gemeente altijd zeer tegen het uitsmeren van dit zogenaamd ‘incidentele’ geld, maar als de coalitiepartijen er mee komen, kan er opeens van alles en zo werd er opeens een structureel probleem opgelost met incidenteel geld. (Goed, dit is een beetje een technisch verhaal, maar in de gemeentepolitiek is dit echt een ‘big deal’.)
De SP wist er toch nog een aantal moties door te krijgen nl: subsidie voor de Voedselbank, onderzoek naar armoede onder kleine ondernemers en maatregelen daartegen, kwijtschelding waterschapsbelasting naar 100% en een oplossing voor WAO /WSW Advies.
Ondanks dit alles blijft er nog veel te veel waar niets aan wordt gedaan of wat niet werd weggenomen. We hebben dan ook tegen de begroting gestemd.