SP wil registratie bij geweld tegen homoseksuelen.

3 oktober 2007

SP wil registratie bij geweld tegen homoseksuelen.

In de media is er sprake van een grote toename van het geweld tegen homoseksuelen. Ook in 's Hertogenbosch hoort de fractie geluiden over een toename in de regio. Het is echter onmogelijk om dit goed in beeld te krijgen omdat de politie in 's Hertogenbosch bij geweldsincidenten niet registreert of het homogerelateerd geweld betreft.

In Amsterdam kent men wel een registratiesysteem en ook in Rotterdam is onlangs besloten om bij te gaan houden welke incidenten specifiek te maken hebben met geweld tegen homoseksuelen.

Daarom heeft Cecile Visscher namens de SP-fractie de volgende vragen aan het college gesteld:

1. Is het College bekend met het feit dat in verschillende steden wordt geregistreerd wanneer een delict een anti-homoseksueel karakter heeft?
2. Is het College, met de SP, van mening dat een dergelijke registratie van belang is om te kunnen vaststellen of er een toename is van geweld tegen homoseksuelen zodat daar eventueel maatregelen tegen genomen kunnen worden?
3. Is het College met ons van mening, dat (h)erkennen van het anti-homoseksueel karakter van bepaalde geweldsdelicten ook van belang is gezien de hogere strafmaat (+25%) als geweld een discriminatoire achtergrond heeft?
4. Is het College bereid om in navolging van Amsterdam en Rotterdam bij de politie Brabant Noord te bevorderen dat specifiek geweld tegen homoseksuelen geregistreerd gaat worden?