Motie SP en uitstel sloop plannen dwingt Zayaz tot renovatie sloopflats

13 juni 2007

Motie SP en uitstel sloop plannen dwingt Zayaz tot renovatie sloopflats

Woensdag 13 juni 2007 - DEN BOSCH - Nu de sloop van sommige flats in Boschveld nog tot 2015 op zich kan laten wachten, ziet woningcorporatie Zayaz zich gedwongen om alsnog groot onderhoud te plegen aan 91 appartementen. Het gaat met name om complexen aan de Ampèrestraat, Röntgenstraat, Lorentzstraat en Kelvinstraat.

Normaal gesproken worden geen renovaties meer uitgevoerd bij woningen die vermoedelijk gesloopt gaan worden. Het Bossche college van B. en W. heeft op verzoek van de SP onderzoek gedaan naar het onderhoud van Zayaz en BrabantWonen van woningen in de aandachtsgebieden. Conclusie: de corporaties doen wat ze moeten doen.
Zowel Zayaz als BrabantWonen werken met drie onderhoudsniveaus. Om de één é twee jaar worden installaties als cv-ketels en de leidingen gecontroleerd - het preventieve onderhoud. Elke zes jaar is er het planmatig onderhoud, dat is voornamelijk schilderwerk en een controle van de daken en gevels. Echte opknapbeurten vinden minder vaak plaats: het gaat onder meer om het vervangen van keukenblokken, cv-ketels, kozijnen, ramen en deuren.
Panden die op de slooplijst staan, krijgen geen opknapbeurten meer. Het preventieve en planmatige onderhoud gaat wel door. Dat houdt in dat woningen die lang op de slooplijst staan, ook lange tijd niet opgeknapt worden. Zayaz gaat daarom dit jaar aan de slag met appartementen in Boschveld. "Het gaat om het aanpassen van het binnenklimaat", zegt een woordvoerder van Zayaz. "We hebben klachten van bewoners over vocht en zo. Nog dit jaar worden er ventilatiesystemen aangebracht."
Dat er na jaren van geen grote renovaties toch iets moet gebeuren, is volgens de corporatie te wijten aan het uitstel van de herstructureringsplannen door de gemeente. "We moeten toch kijken hoe we mensen daar langer kunnen laten blijven wonen."
Een bewoonster van de appartementen vindt het terecht dat er iets gebeurt: "Ze kunnen nu niet zeggen: 'Bekijk het maar tot 2015'." Ze zegt overigens geen last te hebben van vocht.
De SP is niet tevreden over de uitkomsten van het onderzoek. "Het is dubbelzinnig", zegt fractievoorzitter Cécile Visscher: "Er wordt gezegd dat een deel van het onderhoud niet meer wordt uitgevoerd en toch zou er geen verband zijn tussen onderhoud en het op de slooplijst staan. Dat snap ik niet. Ons vermoeden, is eigenlijk bevestigd: als je twintig jaar geleden hebt besloten om iets te slopen, kun je daar nooit meer van afzien."