Regioconferentie: Actie, strijdmiddel voor mensen

19 april 2007

Regioconferentie: Actie, strijdmiddel voor mensen

Op 14 april hield SP-Brabant een regioconferentie in Eindhoven. Dagvoorzitter Marga van Broekhoeven benadrukte in haar openingswoord dat het partijbestuur belang hecht aan de regionale en 'meningsvormende' bijeenkomsten. Broekhoven: 'Via werkgroepen en conferenties zijn leden gebonden aan de partij.' De partij moet volgens haar goed geworteld zijn in de mensen.

Met Nico Heijmans, SP-fractievoorzitter in de Brabantse staten, keek ze ook terug naar de recente verkiezingscampagne. Soms bekroop Heijmans het gevoel dat de SP de enige was die campagne voerde. 'We hebben alle moeite gedaan, en we zagen niemand van de andere partijen op straat.'
'De SP had graag de overwinning omgezet in meebesturen,' verklaarde hij. 'Het lag,' onderstreepte van Broekhoven aanvullend, 'niet aan de SP. 'Want we hadden goede kandidaten en we waren uitstekend voorbereid.'
Nico Heijmans: 'Ik heb alle vertrouwen in de nieuwe SP-statenfractie. We zullen de aandacht trekken door initiatiefvoorstellen en actievoeren.'
Van Broekhoeven vertelde dat de sterke groei en de overwinning van de SP ook andere luxe problemen met zich meebracht. 'Eenheid blijft belangrijk,' zei ze. 'En actie is een middel en geen doel op zich.'

Geen fractie zonder actie

cecile bij regioconferentie
Cecile Visscher

Cecile Visscher: 'Raadsleden werden benaderd door bewoners van de Hambaken. Ze waren in die wijk ontevreden over het zorgelijke verloop van de renovatie van de huizen.' De SP organiseerde na deze contacten een enqu�te onder de bewoners. En de partij benaderde de Woningbouwvereniging. Cecile Visscher: 'Na aanbieding van een klachtenrapport stelde de woningbouwvereniging een klussenteam samen, werden gordijnen aangepast en verbeteringen aangebracht.' De SP houdt, vertelde zij de zaal, 'de mensen persoonlijk op de hoogte.' En de afdeling Den Bosch mag na deze actie niet alleen een succes claimen, maar ook andere actie oogsten. Visscher: "We zijn weer benaderd door een andere wijk.'

Nico Heijmans wilde tot slot nog wel kwijt dat 'actievoeren heel gezellig kan zijn.' Er stond ook een nieuwe actie op stapel, vertelde hij, want de provincie wil de aandelen Essent van de handdoen. Heijmans: 'de SP is tegen. We zijn tegenstander van fusie met NUON. De mensen willen geen hogere prijzen. En dat geld is van 'ons'. Wij, de maatschappij, de burgers hebben het in deze bedrijven gestoken.' Heijmans: "Stop de fusie". Hij besloot de bijeenkomst met de uitspraak "jullie zullen meer van ons horen over deze actie."

Oscar Schrover