Renovatie vaak een drama

20 januari 2007

Renovatie vaak een drama

Op de informatie avond voor de bewoners lijkt het allemaal zo prachtig wanneer ze je huurhuis gaan renoveren. Kritische bewoners krijgen te horen, dat er wel wat overlast zal zijn. Maar wanneer de renovatie van de woning achter de rug is heb je weer een geweldig huurhuis.

Dat is dan helemaal aangepast aan de eisen van deze tijd (zijn ze verplicht) en weer 25 jaar kun je genieten van je woning. Mocht er toch iets niet goed gaan, dan loopt er altijd iemand van de woningbouwvereniging rond die de problemen samen met je oplost. Helaas is de praktijk weerbarstiger dan een mooie PowerPoint presentatie in het wijkgebouw.

In de wijk de Hambaken worden een aantal woningen gerenoveerd. De bewoners zijn niet erg tevreden over de aanpak van dit project. Voor de SP een goede reden om onderzoek te doen bij de bewoners. Tijdens het huis aan huis onderzoek konden bewoners een vragenlijst invullen en snel werd duidelijk dat er van alles fout ging tijdens de renovatie. Gemaakte afspraken worden niet nagekomen. Bouwvakkers staan onder extreem grote werkdruk en hierdoor kunnen ze niet het maatwerk leveren wat ze graag voor de bewoners zouden willen leveren. De bewoners hebben wel degelijk begrip voor de rommelige bouwtijd, echter volgens de bewoners komt de liefde maar van een kant. Bij de woningbouw organisatie is men niet altijd bereikbaar om een helder en duidelijk antwoord te geven op vragen van de bewoners. Het lukt niet goed om redelijk met elkaar te praten over de ontstane situatie.
Bewoners die kritisch zijn voelen zich vaak weggezet als lastposten. Mocht er onverhoopt bouwschade zijn, dan is het helemaal verschrikkelijk, er wordt van alles gedaan om de schadevergoeding te ontlopen. Een wir war van bureaucratische regels belet veel mensen om een schade formulier in te vullen.

De SP heeft de laatste jaren ervaren dat het elke keer weer misgaat bij een renovatie of tijdens een grote onderhoudsbeurt aan de woning. Dit moet veranderen want na de Westenburgerweg, de Commissaris de Quaylaan, de Graafsewijk is dit de vierde keer in een paar jaar tijd dat bewoners niet serieus worden genomen. Het is de hoogste tijd dat de woningbouwverenigingen in Den Bosch samen met de bewonersplatforms een protocol maken hoe er tijdens een renovatie met elkaar wordt omgegaan. Maar ook hoe te handelen wanneer de afspraken niet worden nagekomen.
De SP zal er bij de woningbouwvereniging op aandringen, dat dit zo spoedig mogelijk wordt gerealiseerd. Dit is voor de SP enorm belangrijk want de komende 10 jaar moet ongeveer een derde deel van het woningbezit worden gerenoveerd. De bewoners van de 2e Hambaken hebben helemaal gelijk "Zo ga je niet met elkaar om".

Qu de Veer