De SP en de voorjaarsnota

7 juni 2006

De SP en de voorjaarsnota

Voor de fractie stond deze raadsvergadering (16 mei) de bespreking van de voorjaarsnota centraal. Een eerste proeve van bekwaamheid voor het nieuwe college. Veel echt nieuw beleid was niet terug te vinden in de nota.

Wat daarnaast opviel was dat er voor een aantal zaken nog geld gevonden diende te worden om deze überhaupt te kunnen realiseren. Hierbij wordt gegokt op extra geld uit Den Haag (mei circulaire van het Rijk). De posten die voor nieuw beleid staan, zijn nog niet voorzien van financiële middelen, geld dus. Zo staat het nieuwe armoedebeleid als een Post Memorie post opgenomen, terwijl voor de herinrichting van de parade een bedrag van 5 miljoen (5.000.000) euro staat opgenomen. Ook wil het college extra geld uitgeven voor stadspromotie en citymanagement (ook een soort stadspromotie).

Voorts viel op dat het college nu al gas terugneemt voor wat betreft de forse bouwopgave die zij zichzelf hebben meegegeven. Deze zou 1200 woningen moeten bedragen, waarvan er 400 in het sociale segment (huur en koop) zouden moeten liggen. Iets waarop de fractie het college zeker zal op aanspreken de komende raadsvergadering.

De fractie beraadt zich de komende week verder dan ook over het indienen van moties en amendementen om de voorjaarsnota nog enige invulling op onze beleidsterreinen te kunnen geven. Wat daarvan het resultaat is dient u te lezen in de krant of op de website van de gemeente, waar alle verslagen opgenomen worden onder het kopje "bestuur".

Will Vugs ( SP fractie ’s-Hertogenbosch)