Open dag Weener XL: trots en teleurstelling

9 oktober 2023

Open dag Weener XL: trots en teleurstelling

Foto: SP Den Bosch

Met enige trots werd zaterdag 7 oktober het nieuwe Weener XL pand opengesteld voor publiek: open dag, met ballonnen en koffie, maar ook beveiliging en natuurlijk de SP!

De zon, veel publiek, een prachtig en kostbaar nieuw pand: de open dag van Weener XL had zo mooi kunnen zijn. Maar als SP hebben we veel klachten binnen gekregen van m.n. de afdeling Beschut Werk. Gevoel van onveiligheid, te hoge werkdruk, leidinggevenden die niet de papieren hebben voor hun functie, niet mogen klagen: het is slechts een greep uit de massa klachten die we hebben ontvangen. Van medewerkers die zich nog altijd niet veilig genoeg voelen, niet voldoende gesteund voelen om hun klachten bij hun leidinggevenden neer te leggen.

Met steun van De Bossche Groenen vonden we het daarom nodig juist díe mensen toch een stem te geven. Een verzameling van uitspraken van medewerkers op een A4 en dát uitdelen aan de poort met de mededeling ‘Er zijn nog wat mensen, die hier werken, die u nog wat willen meegeven.’

De beveiliging was er binnen de kortste keren, buiten de poort moest het gebeuren. En daar schuurde het, in gesprek met leidinggevenden en vonden we veel bijval vanuit bezoekers die al wel wisten wat er binnen de mooie, nieuwe muren van het Weener XL gebouw speelt.

In gesprek met een leidinggevende gaf zij aan dat er ‘altijd wel wat te klagen valt, zoals in elk bedrijf’. “Zolang de klachten gaan over gevoelens van onveiligheid en verhoging van werkdruk en tempo, zelfs tegen de indicatie van werknemers in, is elke klacht er een teveel wat de SP betreft. En al zeker op de afdeling Beschut Werk,” aldus Jente van Eck (SP).

Ze weten dat de SP Den Bosch oogje in het zeil blijft houden: werknemers én de leidinggevenden!

Foto: SP Den Bosch