Eikendonk speelplein.Nu!!

17 maart 2014

Eikendonk speelplein.Nu!!

Zaterdag 15 maart voerde de SP afdeling Den Bosch actie met ontevreden bewoners van en rond het Eikendonkplein. De bewoners roepen de gemeente hiermee op eindelijk eens te beginnen met het inrichten van het daar braakliggende binnenterrein. Omstreeks september 2013 zou daar een mooi opgeruimd terrein zijn met speeltoestellen voor de kinderen, zo beloofde de gemeente. Nu, maart 2014, is er nog niets veranderd. Het is één grote zandbende.

Cecile Visscher, voorzitter van de Bossche SP fractie vertelt: ´Toen we met een aantal SP´ers langs de deuren zijn gegaan bleek al snel dat de gemeente onfatsoenlijk met de bewoners omgaat. Zo krijgen bewoners geen duidelijke antwoorden op hun vragen, ze komen de afspraken niet na en ze krijgen veel verschillende plannen te horen.´ De bewoners was beloofd dat er speeltoestellen zouden komen, dat er zo een kindvriendelijke wijk zou ontstaan, het wordt tijd dat ze eens gaan beginnen,´ vervolgt Visscher. ´Daarom zijn we dus hier,´ besluit ze.

Kinderen springen rond op het springkussen en laten zich de mooie cupcakes en limonade goed smaken. Ook zetten de kinderen hun ´handtekening´ met vingerverf. Jihane (5): ´Ik wil graag een grote schommel in de straat en oh ja, een mooie glijbaan!´

Mariam (34) heeft drie kinderen uit al gauw haar onvrede: ´Wij kwamen hier wonen omdat het een kindvriendelijke wijk zou worden, met een veilige speelplek voor de kinderen. Ze spelen nu in die zandhoop en lopen gevaar doordat er geen afscherming is van het verkeer.´

´We wonen hier al 32 jaar, maar voelen ons nu echt in de zeik gezet,´ vult Kees (54) haar aan.

Niet alleen het ontbreken van de speeltoestellen frustreert de bewoners. Ook het losliggende zand zorgt voor veel problemen. Zo hebben al meerdere gezinnen schade aan de vloeren die ze in huis hebben laten leggen. ´Ook dit had al opgeruimd moeten zijn volgens de planning, maar ondertussen hebben we al de nodige krassen aan onze nieuwe vloer,´ vertelt een bewoonster.

Wethouder Jeroen Weyers (PvdA) kwam ook een even kijkje nemen en gaf de SP een compliment dat hier aandacht aan wordt besteed.

´Nu maar hopen dat Weyers er ook iets mee doet en het op de agenda van de gemeente zet, want deze kinderen hier verdienen een leuke en veilige speelplek. Als het even kan voor de zomer!´, zegt Bram van Boven van de lokale SP.