ROEMER OVERHANDIGT INGEZAMELDE KINDERSCHOENEN

26 januari 2013

ROEMER OVERHANDIGT INGEZAMELDE KINDERSCHOENEN

Op vrijdag 25 januari overhandigde Emile Roemer de 6000 landelijk door de SP ingezamelde kinderschoenen aan SAM's kleding inzameling in Den Bosch.

Meer dan 350.000 kinderen in Nederland groeien op in armoede, en die groep is groeiende. Zij vinden met sinterklaas geen grote cadeaus in hun schoen. De SP heeft daarom afgelopen 5 december kinderschoenen ingezameld om aandacht te vragen voor deze kinderen. Met de actie 'Kinderen van de Rekening' heeft de SP door het hele land in totaal 6000 paar verzameld. Hiermee verzocht de SP minister Asscher van Sociale Zaken om werk te maken van armoedebestrijding.
De duizenden paren krijgen nu een tweede leven via Sam's Kledingactie, 45 jaar geleden ontstaan uit ontwikkelingshulporganisatie Cordaid Mensen in Nood. Emile overhandigende de schoenen aan directeur Jan Jongendijk en relatiemanager Jan-Maarten Zeldenrust. Ook SP-Kamerlid Jasper van Dijk, woordvoerder Ontwikkelingshulp, was aanwezig bij de overhandiging.

Jan Jongendijk en Jan-Maarten Zeldenrust waren aangenaam verast door deze actie van de SP en verzekerden ons dat de schoenen goed terecht komen. De schoenen worden door Sam's gesorteerd en verzonden aan de allerarmsten in het Oostblok en Afrika. De schoenen krijgen daar een tweede leven bij kinderen waarvan de ouders geen geld hebben om fatsoenlijke schoenen te kopen.

Jasper van Dijk: 'Ik ben blij dat we met deze actie twee vliegen in één klap slaan. We hebben het armoedeprobleem onder kinderen onder de aandacht gebracht, en met dit vervolg helpen we ook nog eens duizenden andere kinderen die het niet breed hebben.'

Onder het genot van een kop koffie werd er ook nog even gesproken over de veranderingen bij de inzameling van tweedehands kleding die afgelopen oktober ingevoerd zijn. Vanaf dat moment is tweedehands kleding geen afval meer en moet er door de goede doelen betaald worden om een container te plaatsen. Volgens medewerker Jan Maarten Zeldenrust van Sam's springen commerciële partijen met dubieuze goede doelen in dit gat en kopen de plekken op. "De prijs van een kilo tweede hands kleding is sinds oktober 2012 verdubbeld naar zeker € 0, 45 per kilo. Dat betekend dat we twee keer zoveel kleding in moeten zamelen om de zelfde ontwikkelingsprojecten te kunnen blijven doen." Henk van Gerven van de Tweede Kamerfractie heeft vorige week schriftelijke vragen gesteld over de negatieve gevolgen van de invoering van de wet. Emile Roemer noemde het bizar dat hierdoor veel geld kan worden verdiend over de rug van de allerarmsten.
Ook de korting op ontwikkelingshulp is besproken, in een korte tijd is daar 2 miljard van het budget afgehaald. Van 8 miljard naar 6 miljard per jaar. Nederland verdwijnt daarmee uit de top 4 van meest vrijgevige landen. Een top waar wij al vele jaren in zitten, schandalig voor een land wat zich sinds jaar en dag tot de rijkste ter wereld mag rekenen.