Raad neemt vier SP moties aan

20 december 2006

Raad neemt vier SP moties aan

We wisten even niet hoe we het hadden: tijdens de raadsvergadering van december 2006 nam de raad maar liefst vier moties van de SP aan. Natuurlijk waren het goede voorstellen, maar in alle bescheidenheid kan ik zeggen, dat dat wel vaker het geval is geweest. En natuurlijk zijn er wel eens eerder voorstellen van ons aangenomen, maar het was toch uniek dat het ging om vier moties op 1 avond.

Allereerst was daar het armoedebeleid: om voor allerlei regelingen, zoals bijzondere bijstand in aanmerking te komen, mag je niet meer verdienen dan 110% van het minimuminkomen. Die grens is al jaren geleden vastgesteld. Maar sinds die tijd zijn er allerlei ontwikkelingen geweest, die negatief zijn geweest voor de inkomensontwikkeling. Tijdens de drie kabinetten Balkenende zijn dat de stijging van woon - , zorg - en energielasten om maar iets te
noemen. Dat de grens van 110% niet meer voldoet ligt dus voor de hand. Alleen waar leg je dan de grens? De SP heeft nu gevraagd om het NIBUD een rapportage van het minima-effect te laten maken om te kijken of de grens nog
klopt of dat hij moet worden bijgesteld.
Daarnaast willen we graag zien wat de gevolgen zouden zijn voor het veranderen van de regeling duurzame gebruiksgoederen. Nu krijgen mensen die van een minimuminkomen moeten rondkomen een lening van de gemeente om bijvoorbeeld een wasmachine te kopen, maar schulden afbetalen als je op het minimum zit, valt niet mee. De SP wil de regeling daarom aanpassen naar een schenking van de gemeente en de gevolgen van ongeveer verandering worden nu onderzocht.

Vervolgens komt er nu een onderzoek naar de samenhang tussen het aanwijzen van een wijk als herstructurering (= sloop) gebied en de technische staat van de woningen. Wij denken dat als een gebied wordt aangewezen als toekomstige sloopwijk, de woningbouwvereniging de huizen laat verpauperen ook al duurt het vaak nog tientallen jaren voor er daadwerkelijk gesloopt wordt. Een woningbouwvereniging heeft toch in eerst instantie een
verantwoordelijkheid naar haar bewoners en zal dit dus ook nooit toegeven, nu wordt het dus voor het eerst onderzocht.

Als laatste hadden we nog een motie bij het voorstel over de WMO (Wet Maatschappelijk Ondersteuning). Volgens die wet moet de gemeente, bij het vaststellen van de eigen bijdrage, uitgaan van het verzamelinkomen zoals dat
bij de belasting bekend is. Dat betekent dat er niet gekeken mag worden naar de reële situatie van mensen. Maar het maakt natuurlijk nog wel een verschil of je vier schoolgaande kinderen hebt of niet. En zo zijn er nog wel wat
dingen te bedenken, die een enorm verschil maken op je werkelijke inkomenssituatie. De SP heeft nu voorgesteld dat mensen kunnen vragen om een inkomenstoets, waarbij dus meegekeken wordt naar de echte inkomenssituatie.
Deze zogenaamde "hardheidsclausule" is niet tegen de wet en biedt mensen toch de mogelijkheid om tegen de eigen bijdrage in beroep te gaan.

Cecile Visscher, fractievoorzitter