Raadpraat: bezuinigingen in gemeente Den Bosch

10 november 2015

Raadpraat: bezuinigingen in gemeente Den Bosch

Foto: SP

Op het moment van schrijven is de raadsvergadering over de begroting nog niet geweest en weten we dus nog niet welke bezuinigingen er allemaal door zullen gaan.

Naar aanleiding van de commissies kunnen we al wel melden dat bijvoorbeeld het idiote voorstel van het college om de norm om voor kwijtschelding van de gemeentelijke lasten in aanmerking te komen bij te stellen van 100% naar 95% van de bijstand, door geen enkele partij in onze gemeenteraad ondersteund gaat worden. Gelukkig maar, de bezuiniging laten betalen door de armste mensen in onze gemeente is echt te belachelijk voor woorden.

De zorgteams, die net zijn ingesteld om te kijken of we door de zorg dichter bij mensen (namelijk op wijkniveau) te organiseren, effectiever kunnen werken, staan nog wel op de nominatie om gekort te worden.

Dat maakt wel duidelijk wat wij als SP al vreesden en ook al langer in de raad zeiden:
de gemeente wil helemaal niet de zorgteams gebruiken om de zorg te verbeteren, het is enkel een manier om te bezuinigen en dat heeft hele kwalijke gevolgen voor de zorg die mensen ontvangen.´

We zijn samen met de andere oppositiepartijen in Den Bosch aan het werk om juist voor dit soort
bezuinigingen te komen met alternatieven. Het kan namelijk wél. Er is geld, maar het moet gewoon anders besteed worden.  Niet aan stadspromotie en een Sint Jans Museum, om maar wat zaken te noemen, maar aan noodzakelijke zorg voor de inwoners van onze gemeente.

Cecile Visscher, fractievoorzitter SP Den Bosch