Het Bosch Meldpunt Uitkeringen en de SP Den Bosch openen Meldpunt: Werken zonder loon

13 november 2015

Foto: SP Den Bosch / denbosch.sp.nl

De eerste melding op het meldpunt is al binnen. Weken lang hebben Bosschenaren kerstpakketten in mogen pakken voor hun bijstanduitkering. Dit werk werd voorheen gedaan door betaalde krachten. De bijstandgerechtigden worden nu afgescheept met een door hen zelf ingepakt pakket. Daarom hebben de SP Den Bosch en Het Bosch Meldpunt Uitkeringen afgelopen vrijdag de ‘Scrooge award’ uitgereikt aan verantwoordelijk wethouder Huib van Olden.

A Christmas Carol, geschreven door de bekende schrijver Charles Dickens, gaat over Ebenezer Scrooge. Geld en meer geld hebben is zijn streven en laat zijn werknemer zelfs op kerstavond werken voor een loon waarvan hij zijn zoontje niet eens naar een dokter kan laten gaan. Scrooge komt er, net voor Kerstmis, door middel van bezoekjes  van de geesten uit het verleden, heden en de toekomst achter dat zijn toekomst een eenzame nachtmerrie is waarin rijk en arm een andere dimensie krijgen.

Volgens de SP en het Bosch Meldpunt Uitkeringen is het kerspakketten inpakken werken zonder fatsoenlijk arbeidsloon en pensioen opbouw. Daarnaast leidt dit tot verdringen van de al schaarse betaalde banen met als gevolg, nog meer werkelozen “Dit college schrijft zijn eigen kerstverhaal en pakt armoede en werkeloosheid zo helemaal niet aan” aldus Patty Hamerslag, bestuursvoorzitster van de SP Den Bosch. “Zo creëer je een poule van gratis werknemers zonder vooruitzicht op betaald werk, een soort moderne slavernij en dient dus onmiddellijk te stoppen”

“Op dit moment is er een politieke meerderheid om de Participatiewet zo uit te voeren”aldus de wethouder. Hij erkent dat er ook politieke tegenstanders zijn met name de SP die grote principiële bezwaren hebben. ‘Als gemeente Den Bosch moeten we de wet uitvoeren.”

Volgens ons gaat het er ook om hoe we deze wet dan invulling geven. Een van de voorbeelden is het amendement Betaalmaatjes van het college waar alleen de PvdA, de BVP en de SP tegen waren. Met dit amendement laat dit college mensen voor hun bijstanduitkering andere mensen helpen die niet meer uit de financiële papierwinkel komen. Volgens ons is dit opnieuw een voorbeeld van dwangarbeid.  Uiteindelijk waren alleen de PvdA en de SP tegen dit amendement want de BVP stemde wel in met de totale begroting, waar dit een onderdeel van is.

Foto: SP Den Bosch / denbosch.sp.nl

De wethouder beloofde de Scrooge Award een mooi plekje te geven in zijn kantoor als reminder aan ons kerstverhaal van vandaag. Hij heeft zich aan zijn woord gehouden.

Foto: SP Den Bosch / denbosch.sp.nl

Om een beeld te krijgen van de uitvoering van de participatie wet openen ze een Meldpunt: Werken zonder Loon. Anoniem kunnen mensen hier hun verhaal doen over hun re-integratie traject. Denkt u dat u zo weer aan een betaalde baan kunt komen? Hoe staat het met de bejegening en inspraak over uw terugkeer op de arbeidsmarkt? Bent u op de hoogte gebracht van uw rechten en plichten zodat u niet ten onrechte beboet bent?

De wethouder erkende dat mensen natuurlijk nooit bij de gemeente hun klachten neer leggen over hun re-integratietraject. “De gemeente voert dit beleid uit en is dus geen neutrale partij” “Het is goed dat de SP samen met het Bosch Meldpunt Uitkeringen hier een soort ombudsfunctie vervullen en een plek creëren waar deze mensen veilig hun bezwaren kunnen neer leggen”

Foto: SP Den Bosch / denbosch.sp.nl

Landelijk gebruikt de SP dit om het door het Tweede Kamerlid, Sadet Karabulut geschreven initiatiefwet over werkverdringing kracht bij te zetten. Lokaal willen we inzicht of het doel bereikt wordt, komen mensen aan het werk en uit de armoede en gaan we fatsoenlijk om met mensen die noodgedwongen moeten leven van een bijstanduitkering.

Verplicht vrijwilligerswerk doen!

Radio 1 interview met Thomas Kampen.

Reacties

Wat is het standpunt van de SP ivm werken zonder loon voor de gemeente Den Bosch.