Verkiezingsdebat Den Bosch

25 september 2015

Verkiezingsdebat Den Bosch

Foto: SP

De SP organiseert in aanloop naar de verkiezing van een nieuwe partijvoorzitter, een drietal kennismakingsdebatten met de twee kandidaten (Sharon Gesthuizen en Ron Meyer).

Op 22 september was de eerste bijeenkomst en kwamen de SP leden uit Limburg, Gelderland, Noord Brabant en Zeeland in de Verkade fabriek in Den Bosch bijeen.

Onder de bezielende leiding van Jan Medendorp (Journalist, Columnist en Programmamaker) werden Sharon en Ron geïnterviewd. Beide kandidaten kregen eerst de gelegenheid om via een korte pitch te vertellen waarom zij de beste kandidaat zijn om Jan Marijnissen op te volgen.

Sharon beet de spits af met “One Men One Vote”, zij wil mensen samenbrengen en de samenleving verbinden. Haar idee als voorzitster is om de SP van onderuit te hervormen, luisteren naar signalen uit de afdelingen, de leden en de samenleving en daar als partij op anticiperen.

Foto: SP Den Bosch / denbosch.sp.nl

Ron opende met “Brullende leeuwen” en benadrukte op deze manier het activisme binnen de partij. Met het activisme verbreed je het draagvlak van de partij binnen de samenleving en kan je de linkse denker voor je winnen. Zijn idee is om als voorzitter activisme te verbreden en op die manier de samenleving en de wereld veranderen.

Na een kort muzikaal intermezzo door “De Zingende Zinnen” uit Oss, ging het debat verder met vragen vanuit de zaal. Zo kwam er de vraag van iemand die het verschrikkelijk moeilijk vindt om te kiezen en stelde voor om de krachten te bundelen in een duovoorzitterschap. Beide waren eensgezind in hun antwoord, zowel voor de kamer als voor de vakbond gaat dit niet lukken!

Foto: SP Den Bosch / denbosch.sp.nl

Uit het publiek kwam de vraag waarom niet alle leden een stem hebben, bijvoorbeeld doormiddel van digitaal stemmen. Sharon zou het goed vinden als alle leden een individuele stem zouden hebben bij een volgende kandidaatsverkiezing voor het bestuur, terwijl Ron meer voelt voor het gelaagd systeem waarbij afgevaardigden vanuit de afdelingen stemmen. Na nog een paar vragen uit de zaal en de vraag van Jan Medendorp aan het publiek “Sharon of Ron” was er een kleine voorkeur voor Ron.

Foto: SP Den Bosch / denbosch.sp.nl

Op 28 november wordt er op het congres gestemd en wie het ook wordt, de SP verkeerd in een luxepositie met twee van zulke kanjers van kandidaten. Na een muzikale uitsmijter, werd de avond met applaus en een borrel afgesloten.