SP Den Bosch in Den Haag voor de petitie ‘Red de Zorg’

22 juni 2015

SP Den Bosch in Den Haag voor de petitie ‘Red de Zorg’

Foto: SP Den Bosch / denbosch.sp.nl

Vrijdag 19 juni om 10.00 uur in de bus van FNV gestapt om naar Den Haag te gaan. De afgelopen weken heeft de FNV met SP hand- tekeningen verzameld voor de petitie “red de zorg”. SP Den Bosch ging vrijdag, samen met FNV-ers en SP-ers uit heel Nederland, de hand- tekeningen aan minister van Rijn overhandigen.

Er waren circa 500 mensen uit heel Nederland bij deze manifestatie. De opkomst viel mij tegen maar het was een doordeweekse dag en de mensen die in de zorg werkzaam zijn konden hiervoor geen vrij krijgen. Er waren veel mensen die zorg ontvangen, veel ex werknemers uit de zorg en gepensioneerden. De werknemers die in nu nog in de zorg werken, kwamen met schrijnende voorbeelden.

Foto: SP Den Bosch / denbosch.sp.nl

Men hield de spanning erin door pas in Den Haag het totaal aantal handtekeningen bekend te maken.

Het was boven verwachting: 736.759 handtekeningen. Nederland maakt zich dus echt zorgen over de bezuinigingen in de zorg.

De handtekeningen werden door Lilian Marijnissen aan staatssecretaris van Rijn overhandigd. Deze heeft beloofd met de vakbond aan de tafel te gaan om de zorgen van Nederlanders samen te bespreken. Hij kan niet meer om het ongenoegen over de bezuinigingen heen. Hij zei wel dat hij zeer goed luistert naar wat er in de zorg gebeurd. Waarna een actievoerster hem een gehoorapparaat overhandigde. Onder Boe geroep van de actievoerders kon van Rijn nauwelijks zijn bekende opvatting:” de zorg werd onbetaalbaar dus er moest ingegrepen worden” ten gehore brengen.

Foto: SP Den Bosch / denbosch.sp.nl

Hierna volgde een debat met 2e kamer leden van: CDA, VVD, Groen links, 50plus en onze eigen SP Renske Leijten. De FNV stellingen werden naar voren gebracht en zoals te verwachten werden deze door PvdA en VVD niet gesteund. SP en Groen links kregen bijval van alle actievoerders. CDA viel door de mand omdat deze de motie voor de grote graaiers in de zorg aan te pakken niet heeft gesteund.

FNV riep de actievoerders op om als van Rijn niet naar hen luistert en zijn beleid niet aanpast in september weer naar Den Haag te komen maar dan met alle mensen die nu hun handtekening hebben gezet.

Om 16.00 uur weer met bus terug naar huis.