Boekpresentatie Emile Roemer in Den Bosch: Het kan wel!

17 juni 2015

Boekpresentatie Emile Roemer in Den Bosch: Het kan wel!

Foto: SP

Of de bank nu blauw of rood was,...deed er niet toe, als we er maar over konden discussiëren met elkaar. Zo is hij opgegroeid, een politiek actieve vader, CDA en broers en zussen die zich allemaal niet zomaar iets lieten vertellen. Zo vreemd was het dus niet dat Emile Roemer op 18 jarige leeftijd na een fietsenrek verplaatst te hebben in een nachtelijke actie, bij de SP terecht kwam.

Tijdens zijn hele politieke tijd bij de SP werd hem steeds de vraag gesteld. Maar hoe dan wel? Om daar nu eens een antwoord op te geven besloot hij een boek te schrijven. Daarom was hij nu hier in de Verkade Fabriek in Den Bosch.

Aan de hand van foto's verteld hij over zijn trip naar Detroit, hoe zo je dat mensen die alles kwijt zijn geraakt, baan huis gezin nog steeds een toekomst perspectief kunt bieden. Een jonge vrouw in een vluchtelingen kamp, komt haar pasgeboren kind aangeven. Nota bene bij dezelfde meneer die haar geboorte in dat zelfde vluchtelingen kamp,18 jaar eerder ook heeft opgenomen. Wat voor toekomst perspectief heeft zei en haar kind? Politieke keuzes, daar komt het op neer. In Brazilië waar de linkse president Lula 40 miljoen mensen in een paar jaar tijd uit de ergste armoede heeft geholpen. Het kan wel,..

Foto: SP

Het bedrijf Rijk Zwaan waar na een grondige sollicitatie procedure iedereen meteen een vaste baan krijgen, waar iedere werknemer inspraak heeft, waar in de crisis tijd niemand is ontslagen. Een ander manier van werken, investeren en vertrouwen geven, dan krijg je loyaliteit terug. Inspraak in woningbouw corporaties, onderwijsinstellingen,...zoals het maagdenhuis bezetting heeft laten zien.

Inspirerend Emile, goed dat je eens verteld hoe het wel kan klinkt er vanuit het publiek. Maar hoe krijgen we dat de Nederlanders uitgelegd? Waarom komen Nederlanders niet massaal in opstand. Vragen vanuit de zaal waarom Emile antwoord. Mensen komen wel in opstand,...maar anders, onze cultuur is niet dat we morgen met zijn allen op het malieveld staan. Maar dat we het anders willen blijkt wel uit de half miljoen handtekeningen die opgehaald zijn met de Red de zorg petitie. Hoe anders dan,...dat vertel ik in dit boek. Een positief geluid met een zonnig vooruitzicht,..net zo positief als in volière bij de Verkade Fabriek waar de zon haar stralen laat schijnen door de grote glazen ramen.