SP fractie stelt vragen over wachtlijst daklozen

19 februari 2015

SP fractie stelt vragen over wachtlijst daklozen

Vandaag 18 februari viel op de website van het Brabants Dagblad te lezen dat de wachtlijst voor daklozen in Den Bosch groeiende is. Het aantal aanvragen is sinds juni 2014 bijna verdubbeld naar 57.

In het artikel van de Brabants Dagblad wordt vermeld dat het gaat om 5 gezinnen met kinderen, 19 alleenstaande vrouwen met (kind)eren en 35 individuen, vooral mannen. Het zou in totaal om 23 kinderen gaan.

De SP fractie is geschrokken van dit bericht en stelt u daarom de volgende vragen:

1. Weet u wie deze mensen zijn?
  2. Bent u op de hoogte van de huidige situatie van de betrokkenen? Is de verblijfplaats bekend?
  3. Weet het college hoe de betrokkenen in deze situatie terecht zijn gekomen? Zoja, welke acties heeft u ondernomen om deze mensen te helpen?
  4. Weet u of de kinderen, indien van toepassing, onderwijs volgen?
  5. Dhr. Van Eijk, directeur SMO, geeft aan met de gemeente te hebben afgesproken de wachtlijst dit jaar weg te werken, welke afspraken heeft u gemaakt, wat is uw plan van aanpak?
  6. Krijgen de betrokkenen wel waar ze recht op hebben, zoals toeslagen? Indien nee, waarom niet?
  7. Heeft u nog meer mensen op de radar die dakloos dreigen te worden? Zo ja, welke acties onderneemt u om te voorkomen dat ze dakloos worden?
  8. Deelt u de mening van de SP dat door verdere verhoging van de huren er meer mensen in soortgelijke problemen zullen komen?

Reacties

Je kunt zomaar dakloos worden als je tussen wal en schip valt. Hulp is er nauwelijks, bij de gemeente wordt je gewoon weggestuurd. Het is mijzelf ook overkomen en ik ben gewoon een jonge hardwerkende vrouw. Gelukkig had ik fijne mensen om mij heen om de periode te overbruggen, maar niet iedereen beschikt over een goed sociaal netwerk en fijne familieleden.

Mijn dochter, 35 jaar komt samen met haar kind van 1 jaar 7 mei op straat te staan. Ja dakloos!!!
Het SMO is al 3 maanden op de hoogte dat dit op 7 mei gaat gebeuren maar zeggen dat ze helaas nog geen oplossing hebben. Afspraken om met mijn dochter contact te houden worden niet eens nageleefd. Te gek voor woorden. We staan met de rug tegen de muur en zijn radeloos in deze uitzichtloze situatie.

mijn broer is al ruim vijf jaar onterecht dakloos inmiddels ,ze hebben hem laten tobben op straat ondanks dat hij psygisch niet in orde was , ondanks de inzet van familielid om hulp voor hem zijn wij nooit gehoord en is het van kwaad tot erger gegaan , inmiddels is hij lichamelijk en geestelijk op ,zwaar getraumatiseerd door het leven op straat. helemaal op , word opgejaagd door politie ivm open staande bonnen voor landloperij en mag nooit ergens op een bankje zitten , wat denk u van onze fanatieke burgerwacht , dit zijn gevaarlijke mensen !! en onze ervaring is inderdaad helaas dat afspraken niet worden nageleefd door instanties , overal is naar toe geschreven / gebeld maar zelden of nooit respons
maar ondertussen het is 1 voor 12 en mijn broer heeft medische zorg en woonruimte nodig een veilige plek om tot rust te komen,
SOS !! help hem aan woonruimte voor het te laat is ???