SP en de Dag van de armoede!

18 oktober 2014

SP en de Dag van de armoede!

Helaas is het in Nederland, een van de rijkste landen ter wereld nog steeds dagelijkse kost,..veel mensen kunnen niet of nauwelijks rondkomen. Vandaag op de dag van de armoede organiseert de SP door heel het land heen manifestaties en bijeenkomsten rondom dit enorme vraagstuk.

Ook de SP Den Bosch vraagt aandacht voor de vele mensen die net op of onder de armoede grens leven. Het rijk heeft besloten om de mensen die een minimum inkomen hebben een kleine tegemoetkoming te geven. De afgelopen jaren zijn zei namelijk het aller hardst getroffen door de bezuinigingen. Ook in Den Bosch leven ruim 2.900 kinderen op in armoede.  Zoals we weten is december een dure maand dan is € 100,-tot € 70,- een mooi bedrag zodat je iets extra’s kunt doen voor je kinderen of om een keer wat luxer te eten.

Nu is het zo dat onze gemeente iedereen waarvan ze weten dat die in aanmerking komt een brief stuurt, maar ben je niet in beeld dan heb je pech!! Dan moet jezelf de tegemoetkoming aanvragen. Wij vinden dat de gemeente zelf op zoek moet gaan naar die mensen en omdat ze dat niet doen, doen wij het.

Daarom stond de SP vandaag informatie over die tegemoetkoming uit te delen op verschillende plekken in de stad. De Weenergroep, Vincencius Vereniging, Vindingrijk en het Hostel. Tegelijk kregen de mensen een koekje bij de koffie, een heerlijke lange vinger, kletskop of bitterkoekje. Overal waar we aanklopte waren we welkom en waren de mensen blij dat we de moeite namen om dit extraatje onder de aandacht te brengen. Alleen bij het Entreon,….volgens hen was het opruiend en hadden ze al genoeg problemen met hun cliënten! We zijn daar weggestuurd, hoe idioot wil je het hebben.

Natuurlijk, dit is maar een doekje voor het bloeden. Het kan toch niet zo zijn dat er in Nederland en in Den Bosch zoveel mensen zijn die niet rond kunnen komen. Vaak gedacht: alle arme mensen zijn losers, en mensen met een uitkering worden gezien als luie profiteurs. Dat heeft de afgelopen jaren geleid tot een bikkelhard beleid bij de sociale dienst en het Wmo-loket. Uitkeringen worden gestopt of gekort, hele wijken worden huis aan huis onderzocht op ‘fraude’. Mensen met een uitkeringen moeten maanden verplicht papier prikken of stekjes planten. Ook zieke mensen en gehandicapten die aankloppen bij de gemeente krijgen steeds minder vaak een vergoeding of een voorziening als een rolstoel. De zorg holt achteruit.

Natuurlijk hebben de SP en heel veel organisaties al vele malen geprobeerd dit beleid te verbeteren. Maar nu is er meer nodig. We moeten met z’n allen in verzet komen. Dat is moeilijk, want uit schaamte, of uit angst dat ‘het nog erger wordt’, durft maar een enkeling dit. Wij zeggen: arme mensen ZIJN geen probleem maar HEBBEN een probleem! Het verschil tussen arm en rijk wordt steeds groter, steeds meer mensen krijgen het financieel zwaar en aan de top worden de zakken flink gevuld.

Wil je dat het anders wordt ga dan 19 november stemmen voor de gemeenteraad!!

Heb jij het minimum inkomen of ken je iemand die het minimum verdiend? Je kunt tot 22 oktober een aanvraag doen voor de tegemoetkoming. Bel met de gemeente op nummer: 073-6155155 en vraag het formulier aan!!