SP neemt deel aan verkiezingsdebat COC

16 oktober 2014

SP neemt deel aan verkiezingsdebat COC

Op vrijdag 17 oktober is er een Openbaar Roze Verkiezingsdebat in de Stadsbieb (Hinthamerstraat 72, 5211 MR 's-Hertogenbosch) aanvang 20.00 uur met de politieke partijen die meedoen aan de raadsverkiezingen 2014 in 's-Hertogenbosch.

Het gaat dan over Veiligheid, Ouderenzorg, Voorlichting op scholen en een Veilig Sportklimaat?

Programma:

19.30 Inloop.

20.00 Opening/Kort welkom door de voorzitter COC

20.05 Één-minuut-presentatie per partij over het partijstandpunt inzake LHBT-beleid

20.20 Discussie met 4 partijen op podium over onderwerp Voorlichting.

De partijen (in wisselende samenstelling per onderwerp) debatteren aanvankelijk onderling, daarna ook inbreng publiek mogelijk:

1.Voorlichting op alle Bossche scholen.

Op steeds meer Bossche scholen wordt voorlichting gegeven over seksuele diversiteit. Maar nog lang niet overal en soms niet meer dan terloops. Dat kan beter. Het is belangrijk om LHBT- emancipatie in het reguliere schoolbeleid te verankeren. De gemeente moet voorlichtingsactiviteiten op scholen blijven ondersteunen en stimuleren met als doel dat voorlichting over seksuele diversiteit op alle scholen voor voortgezet onderwijs in het reguliere lesprogramma wordt opgenomen. Ook worden basisscholen verder gestimuleerd om in groep 8 uitleg te geven over seksuele gerichtheid en genderdiversiteit.

20.35 Discussie met 4 partijen over Veiligheid

2.Veiligheid voor LHBT’ers

Discriminatie en geweld op grond van seksuele- en genderdiversiteit worden vrijwel nooit bestraft. Dat heeft niet alleen te maken met de lastige bewijsbaarheid, maar ook met het feit dat slachtoffers meestal geen aangifte doen. Snel optreden door de politie na aangifte of melding van geweld, bedreiging en/of intimidatie tegen LHBT’ers moet prioriteit krijgen. Het doen van anonieme aangifte moet actief worden aangeboden. De gemeente heeft een voorbeeldfunctie inzake sociale acceptatie en het actief bestrijden van discriminatie binnen haar eigen diensten.

20.50 Pauze

21.05 Discussie met 4 partijen over Ouderenzorg

3.Aandacht voor LHBT-ouderen

Vergrijzing onder LHBT’ers leidt tot een groeiende behoefte aan specifieke voorzieningen voor roze ouderen in 's-Hertogenbosch. Voor oudere lesbiennes, homo’s, bi’s en transgenders kan een verhuizing naar een zorginstelling soms betekenen dat ze terug de kast in moeten, vanwege de negatieve houding van medebewoners en personeel. We moeten er naar streven dat alle zorginstellingen in 's-Hertogenbosch de Roze Loper verwerven. De Roze Loper is een certificering van kwaliteitszorgbedrijf KIWA. Het certificaat wordt toegekend als een instelling voor ouderenzorg na een toetsing aan de hand van een tolerantiescan positief wordt beoordeeld. Instellingen die meedoen aan deze tolerantiescan willen vooroordelen tegengaan en een organisatie zijn waar iedereen (niet alleen Roze 50-plussers) graag verblijft en werkt.

21.20 Discussie met 4 partijen over Sport

4.Naar een Veilig Sportklimaat.

Homoseksualiteit in de sport is in veel gevallen nog een taboe, in het bijzonder bij teamsporten. Terwijl sport van groot belang is voor de fysieke en mentale gezondheid van jong en oud in 's-Hertogenbosch. De stad heeft inmiddels stappen gezet om het sportklimaat te verbeteren door sprekende signalen (het hijsen van de regenboogvlag bij FC Den Bosch, Jeffry Wammes als ambassadeur) en gerichte aktiviteiten (voetbal- en basketbalclinics): tegen pesten, geweld en uitsluiting, en vóór tolerantie, respect, acceptatie en gedeeld spelplezier. Het realiseren van een Veilig Sportklimaat vraagt uithoudingsvermogen, training en inzet. Dit dient integraal onderdeel te zijn van het gemeentelijk sportbeleid.

21.35 Presentatie Roze Stembusakkoord

21.50 Sluiting/Borrel