Druk bezochte filmavonden SP

27 augustus 2014

Druk bezochte filmavonden SP

Op 28 juli werd gestart met een avondje film op het SP-kantoor en wel met “Sicko” van Michael Moore. Deze kritische documentaire uit 2007 gaat over de gezondheidszorg in de VS en vooral over de werkwijze van de grote ziektekostenverzekeraars.

Maandagavond 4 augustus kregen SP-leden  “Bread and Roses”  te zien. De titel van de film is ontleend aan een gedicht van James Oppenheim uit 1911, met als toevoeging: “Bread for all and Roses, too”. Deze slogan namen de - met succes -stakende vrouwen in de textielindustrie over in 1912 (mooi gedicht, even googelen voor wie het wil lezen).

De film vertelt het verhaal van Maya, een jonge immigrante die in Los Angeles in de schoonmaakbranche gaat werken en uitgebuit wordt. Zij ontmoet een organisator van de vakbond en trekt met andere vrouwen samen ten strijde. Aan bod komen thema’s als overleven, familie, liefde, strijdvaardigheid én offers brengen. En vooral: samen sta je sterk!

Beide films leverden stof tot nadenken en discussie en daarbij is het ook gezellig elkaar te ontmoeten. De filmavond zijn zo goed bevallen dat we hiermee door blijven gaan. Wanneer? Hou de website en de TerPlekke in de gaten. Nieuws hierover volgt snel.

Maar! Niet vergeten als SP-ers samen de straat op te gaan, wat Qu wijs opmerkte